-
چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
-
۸:۵۷ ق.ظ
پوشش زخم کاوه سودا با منبع فعال آلودگی
شرکت کاوه سودای مراغه به عنوان فرزند اول ایران در تولید کربنات سدیم از بدو تولید با مشکل مواجه بوده و مانند فرزند معلولی که نیاز فوری به جراحی و درمان داشته هرگز مداوا نشده است و آثار زخم های کهنه و عفونت های حاد و دوره این فرزند معلول همچنان معلوم و باز بوده ولی بازهم به جای آسیب شناسی و کنترل منشآ و منبع فعال آلودگی؛به پوشش زخم های باز آن با بانداژآلوده فکر می شود...
دکترعلیزاده نماینده مردم مراغه:
*نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی در صبحانه کاری با ابراهیم عسگریان, رییس هیٌت مدیره شرکت در کارخانه کاوه سودا حضور یافته و به دنبال آن در کار گروه بررسی مشکلات شرکت با حضور استاندار آذربایجان شرقی , فرماندارمراغه و مدیران محیط زیست، صنعت و معدن، امور آب و پارک علمی و فناوری دانشگاه تبریز شرکت کرد.
دکترپورمحمدی،استاندارآذربایجان شرقی:
*طرح توسعه کارخانه کاوه سودا منوط به انتقال ایمن پساب است.
*مجوز کارخانه کاوه سودا در دولت گذشته صادر شده است و ما وارث تصمیمات گذشته هستیم و برای کاهش، رفع آلایندگی و مشکلات این کارخانه تلاش میکنیم.
*انتقال پساب کارخانه با حفظ حریم و رعایت مسایل ایمنی از مسیر زرینه رود ضروری است.
دکترزارع ،رئیس محیط زیست مراغه:
*آلایندگی شرکت کاوه سودا برای دو دوره در سال های 97و98تاییدشده است.
*براساس تبصره1ماده38 قانون مالیات بر ارزش افزوده با تایید آلایندگی واحد صنعتی، عوارض آلایندگی خود به خود برقرار میگردد.
*در شرایط فعلی کارخانه های کاوه سودا و آسفالت به صورت آنلاین پایش میشوند.
فیروز شرق: فیروز شرق امید وار است مدیران شرکت کاوه سودا و مدیران مسول مرتبط با حفاظت محیط زیست استان آذر بایجان شرقی و شهرستان مراغه بموقع بپذیرند که راه پایداری کاوه سودا جز با پیوند کوووالانسی منافع شرکت با منافع مردم منطقه ممکن نخواهد بود و برای تحقق این امر توجه ویژه به موارد و نکات زیر لازم و ضروری بوده واجتناب ناپذیر میباشد:
1-پرداخت عوارض آلایندگی کاوه سودا به حساب شهرداری و دهیاری های منطقه برای سالهایی که آلایندگی شرکت تایید شده است .
2-جبران خسارات عوارض آلایندگی سالهایی که پس از شکست لاگون ها از آن غفلت شده و تا زمان اعلام رفع آلایندگی محیط زیست قابل پیگیری بوده است.
3-احیای شکرت سهامی عام کاغذ سازی مراغه که بدون تغییر کاربری با انحلال رسمی در جریان کاوه سودا بلعیده شده است .
4-انتقال بخشی تولید کربنات سدیم به کنار دریاچه ارومیه برابر نمونه های مشابه خاجی، به جای ایجاد خط انتقال جدید پساب که پایدار نخواهد بود.
5-توسعه واحد های جدید جنبی تولید جوش شیرین و کلرید کلسیم.
6-توسعه واحد آسافلود و واحد های جدید دامنه کریستال و شوینده.
پوشش زخم باز کاوه سودا با منبع فعّال آلودگی
شرکت کاوه سودای مراغه به عنوان فرزند اول ایران در تولید کربنات سدیم از بدو تولد با مشکل مواجه بوده و مانند فرزند معلولی که نیاز فوری به جراحی و درمان داشته، هرگز مداوا نشده است و آثار زخم های کهنه و عفونت های حاد و دوره ای این فرزند معلول همچنان معلوم و باز بوده ولی باز هم به جای آسیب شناسی و کنترل منشا و منبع فعال آلودگی به پوشش زخم های باز آن با بانداژآلوده فکر میشود .
از عجایب روزگار ماست که مسئولان سطوح میانی و محلی منطقه با فرض این که ریشه مشکلات در تدابیر همراه با خطای آشکار مسئولان گذشته میباشد. بدون دنبال کردن راه حل های ممکن و اصلاحی به راحتی از آنها گذشته و خود همان روش ها را تکرار کرده و برای عبور از ناهنجاری های تحمیلی که خود را نا توان از حل و فصل آنها دانسته مشکلات موجود را با مشکلات بزرگتر پوشانده و در خیال خود آن را حل می کنند.
رضایت به توسعه واحد های آلاینده دیگر در کنار واحد صنعتی آلاینده کاوه سودا از جمله این خطاهای راهبردی است که در صورت تحقق، نتایج ناگوار آن پس از سال ها مشهود و مردم و مسئولان را متوجه آن خواهد ساخت که ممکن است جبران آن به مراتب سخت تر از اوضاع نابسامان فعلی باشد.
باز هم از عجایب روزگار منطقه ماست که پس از پیگیری های متعدد علاقه مندان حفاظت از محیط زیست، سازمان های مردم نهاد و رسانه های متعدد محلی و استانی و برخی از مسئولان، وضعیت آلایندگی کاوه سودا به وسیله مرجع رسمی و قانونی محیط زیست برای دو دوره متوالی تایید شده. و برای برقراری عوارض آلاینگی به امور مالیاتی ابلاغ شده است و در شرایط کنونی که هیچ توجیهی به پنهان کاری وضعیت آلایندگی کاوه سودا وجود ندارد و نخستین گام باید برقراری عوارض آلایندگی بر اساس تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک درصد قیمت فروش محصولات کار خانه برای تقویت اعتبار شهرداری و دهیاری های منطقه میباشد و به همین امر می تواند دغدغه بیکاری منطقه را بهبود بخشیده و فرصت های کار آفرینی جدید در شهر و روستا های منطقه ایجاد نماید ،برخی به فکر ایجاد واحد های جدید آلاینده دیگر می باشند که اگر پیوست کارخانه کاوه سودا نبوده و به عنوان طرح جدید از ناحیه یک سرمایه گذار خصوصی مطرح باشد به هیچ وجه با مختصات باغ شهر مراغه و راهبرد آمایش سرزمینی آن سازگار نبوده و نمیتواند مجوز فعالیت بگیرد ولی اصلا عجیب نیست که مدیران شرکت باز هم بخواهند مقامات عالی اجرایی انتصابی و انتخابی را برای عبور از بحران خود ساخته یا فرار به جلو در خدمت خود آورده و با توسعه واحد های جدید برای دوره ای دیگر مدیریت نمایند. چون با همین روش، کاغذ سازی و امکانات آن در اختیار کاوه سودا قرار گرفته و با همین رویکرد ، آسافلوت ایجاد شده است.
فیروز شرق به خوبی میداند که تلاش های نماینده مردم و مقام عالی اجرایی استان در جهت رفع مشکل بیکاری معشیت متمرکز شده و دیدار های نماینده با مالک شرکت کاوه سودا و جلسه برگزار شده در استانداری آذر بایجان شرقی را در این راستا ارزیابی میکند ولی نمی تواند در مقابل واقعیت های تلخ حادث شده و تداوم و توسعه این روند در دوره های بعدی و تسری آن به واحد های دیگر سکوت نموده و در برابر رسالت خود ساکت باشد و حتی اگر برای ثبت در تاریخ هم شده، بخش هایی از آن را برای آگاهی عمومی و مقامات تصمیم ساز و تصمیم گیر منتشر نماید.
فیروز شرق میتواند بدون کنترل منبع فعال آلودگی در قلب این کارخانه در بخش تولید کربنات سدیم که همچنان در شرایط زخم کهنه و فعال بوده به واحد های دیگر پوششی در اطراف آن فکر کرده و شاهد بستن زخم باز با فرآیند آلوده باشد و به خوبی میداند که این زخم با چنین روندی به شرایط پایدار نرسیده و بدون اصلاح روند و رویه مدیریت پسماند و پساب خطرناک واحد کاوه سودا، بارها زبان باز خواهد کرد.
بنابر این امید وار است نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی و مفام عالی اجرایی استان به این حقیقت رسیده و بپذیرند که حقایق آن نیست که در جلسات رسمی، صبحانه کاری و بازدید های روتوش شده از کاوه سودا مشهود باشد و حقایق را باید در پشت گفتگو و حتی سکوت کارگران مظلوم کارخانه جست و جونمایند.
باز هم بپذیرند که حقایق کامل آن نیست که در گزارش تیم دانشگاه تبریز با هزینه شرکت کاوه سودا تهیه شده و جریان پایش و مطالعه آن کامل نباشد ولی با انتشار بخش هایی از گزارش در رسانه ها چنین القاء گردد که منشا آلودگی کاوه سودا نمکی بوده و مشکلی ندارد و اگر چنین بوده که به صورت رسمی با پایش های محیط زیست، آلایندگی شرکت برای دو دوره متوالی رسماٌ تایید نمی شد شاید با تکیه بر همین اساس بوده که استاندار آذر بایجان شرقی توسعه واحد های جدید شرکت را به رعایت مسائل زیست محیطی و ضرورت حفظ ویژگی باغ شهری مراغه مشروط کرده است و امیدوار است قبل از هر اتفاقی بتوانند ساز و کار تضمینی و عملی این تعهد را تثبیت و تکمیل نمایند.
در نهایت بر نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی و مقام عالی اجرایی استان فرض است که راهبرد توسعه پایدار در پیش گرفته و پیشنهاد می شود قبل از هر اقدامی به روند و اولویت های اجتناب ناپذیر زیر فکر کرده و برای تحقق حقوق منافع عموم مردم منطقه و صاحبان شرکت و تعبیر مفهوم (برد-برد) از هیچ یک از بندهای مطرح براحتی عبور ننمایند.
1-دریافت واقعی عوارض آلایندگی کاوه سودا به حساب شهرداری و دهیاری های منطقه به میزان یک درصد قیمت فروش محصولات کارخانه برای سال هایی که آلایندگی شرکت تایید شده است و همین امر می تواند وضعیت عمومی مردم را بهبود بخشیده و به کارآفرینی دستگاه های متولی کمک نماید.
2-جبران خسارات عوارض آلایندگی سالهایی که پس شکست لاگون ها از آن غفلت شده و تا زمان اعلام رفع آلایندگی محیط زیست قابل پیگیری بوده است.
3-احیای شرکت سهامی عام کاغذ سازی مراغه که بدون تغییر کاربری یا انحلال رسمی در جریان کاوه سودا بلعیده شده و تعهد معطل بوده است.
4-انتقال بخش تولید کربنات سدیم کارخانه به کنار دریاچه ارومیه برابر نمونه های مشابه خارجی، بجای ایجاد خط دوم انتقال پساب که برابر تجربه اول پایدار نبوده و تفکر انتقال پساب از بستر رودخانه عوارض خاص خود را داشته و باطل است و در عوض با جابه جایی کارخانه به کنار و افزایش حق آبه آن و انتقال پساب به دریاچه به برنامه احیایی دریاچه ارومیه هم هم نزدیک میشود.
5- توسعه واحد های جدید جنبی تولید جوش شیرین و کلرید کلسیم.
6-توسه واحد آسافلوت و واحد های جدید دامنه کریستال و شوینده.